Intro Intro Intro Intro Intro Intro

Raport
odpowiedzialności
społecznej
2013-2014

pomiń intro

PDF Pełna wersja
Raportu– pobierz

Raport odpowiedzialności społecznej 2013 - 2014

Wywiad z Prezesem

PDF Pełna wersja
Raportu– pobierz

Rossważnie o biznesie

Rossmann jest przykładem firmy, która w ciągu swojej 20-letniej obecności na polskim rynku osiągnęła niebywały sukces, choć nie było łatwo. Rozpoczynając działalność mogliśmy wykorzystać pewne doświadczenia z rynku niemieckiego, ale nie wszystkie rozwiązania dawały się przełożyć na rozwijający się rynek w Polsce. Po pierwszych 10 latach mieliśmy 100 sklepów. Dziś, mamy ich 1 050 i ponad 26‑procentowy udział w rynku kosmetyczno-chemicznym.

Mimo ogromnego sukcesu ekonomicznego, Rossmann nie zapomina poszanowaniu zasad i wartości. Nadrzędnym dla nas celem jest prowadzenie biznesu w sposób: etyczny, przejrzysty i zrównoważony. Jako lider branży wychodzimy z założenia, że duży nie tylko może więcej, ale jest zobowiązany do propagowania dobrych wzorców.
Poza rachunkiem ekonomicznym, przykładamy ogromną wagę do utrzymywania dobrych relacji ze wszystkimi naszymi interesariuszami oraz uwzględniania ich potrzeb w naszej działalności.

Do jakich zatem grup Rossmann kieruje swoje działania? Rodzaj i skala naszej działalności sprawiają, że mamy możliwość kształtowania postaw społecznych i zmieniania naszego otoczenia. Jednocześnie, różne grupy osób mają wpływ na działalność naszej firmy. Możemy wyróżnić wśród nich kilka kluczowych podmiotów. Po pierwsze: klientów, których mamy ponad 650 tys. dziennie. Oferujemy im kilkanaście tysięcy produktów, w korzystnych cenach i w najlepszych lokalizacjach. Zaufanie klientów jest kluczowe, dlatego relacje z nimi są dla nas tak ważne. Naszym kapitałem są pracownicy. Przez ponad 20 lat stworzyliśmy w Polsce blisko 15 tys. nowych miejsc pracy: w sklepach, magazynach i biurach.
Marek Maruszak

Wywiad z Prezesem

PDF Pełna wersja
Raportu– pobierz

Rossważnie o biznesie

Naszym priorytetem jest bezpieczeństwo i zdrowie naszych pracowników, ich rozwój oraz oferowany przez nas szeroki pakiet socjalny. Olbrzymią wagę przykładamy również do relacji z dostawcami. Nasza współpraca opiera się na budowanym latami wzajemnym szacunku i zaufaniu. Stosujemy podobne zasady dla wszystkich, niezależnie od tego czy jest to międzynarodowy koncern czy rodzima, niewielka firma. Niezwykle istotne są dla nas także relacje z: organizacjami pozarządowymi, społecznościami lokalnymi oraz z kontrahentami z branży nieruchomości.

Filozofia prowadzenia przez firmę Rossmann biznesu w sposób odpowiedzialny przejawia się również w zaangażowaniu w liczne akcje społeczne. Od wielu lat włączamy się w akcje zbierania funduszy na ważne cele. Na przykład razem z Fundacją TVN „Nie jesteś sam” zbieraliśmy pieniądze dla najbardziej potrzebujących
(akcja „Kup misia temu, kogo kochasz i pomóż tym, którzy potrzebują pomocy”), a ostatnio razem z Polską Akcją Humanitarną zaangażowaliśmy się w pomoc ofiarom trzęsienia ziemi w Nepalu. Oferujemy też wsparcie finansowe i nasze produkty: szkołom, domom dziecka czy samotnej matki oraz hospicjom.

Skąd pomysł na wydanie Raportu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu? Rossmann jest niekwestionowanym liderem branży kosmetyczno-chemicznej w Polsce. Nasza marka cieszy się dużym uznaniem klientów i stała się w naszym kraju synonimem drogerii. Biorąc pod uwagę skalę naszej działalności podjęliśmy decyzję o podsumowaniu naszych dotychczasowych działań i podkreśleniu naszej filozofii prowadzenia biznesu. Raport ten stanowi również podziękowanie dla wszystkich naszych interesariuszy — bez nich nasz sukces nie byłby możliwy.
Marek Maruszak

O firmie

PDF Pełna wersja
Raportu– pobierz

Rossmann dzisiaj

  • 1 050 sklepów w ponad 400 miastach
  • obsługujemy ponad 650 tysięcy klientów dziennie
  • mamy 16 000 produktów na półce
  • 800 marek polskich i zagranicznych
  • 35 marek własnych
  • 3 nowoczesne, zautomatyzowane magazyny wysokiego składowania o łącznej powierzchni ponad 100 000 m2 (w Łodzi, Grudziądzu i Pyskowicach)

 

  • zatrudnialiśmy ponad 14 000 pracowników* (dane na koniec 2014 r.)
  • w 2013 r. osiągnęliśmy obroty na poziomie 5 mld 670 mln zł i 22% udział w rynku, w 2014 r. obroty wzrosły do 6 mld 430 mln zł a nasz udział w rynku do 26%
  • wydajemy miesięcznie 1 600 000 egzemplarzy magazynu Skarb*
    (dane na koniec 2014 r.)
  • realizujemy ponad 300 dostaw dziennie, w ciągu roku nasze ciężarówki wyjeżdżają 100 000 razy

O firmie

PDF Pełna wersja
Raportu– pobierz

Władze spółki

Rossmann SDP Sp. z o.o. należy do grupy kapitałowo‑zakupowej tworzonej przez Rossmann GmbH oraz A.S. Watson. W skład grupy wchodzą tak znane marki jak: ICI Paris XL, Kruidvat, Superdrug, Savers, etc.

Zarząd Rossmann SDP Sp. z o.o. jest dwuosobowy. Spółka nie posiada Rady Nadzorczej. Nadzór nad działalnością Spółki pełni Zgromadzenie Wspólników.

W trakcie zwoływanych przez Zarząd spotkań Zgromadzenia Wspólników dokonywana jest ocena bieżącej działalności, a także nakreślane są plany krótko- i długookresowe. Wtedy też Zgromadzenie Wspólników w ramach tzw. dobrych praktyk rekomenduje wprowadzenie odpowiednich mechanizmów, a także wskazuje kierunki rozwoju.

Struktura zarządcza Spółki

Zgromadzenie Wspólników: Rossmann GmbH, A.S. Watson

Zarząd Spółki: Marek Maruszak —
Prezes Zarządu

Marcin Grabara —
Wiceprezes Zarządu

Prokurent: Sławomir Szejna —
Dyrektor Finansowy

O firmie

PDF Pełna wersja
Raportu– pobierz

Kamienie milowe

Pomysłodawcą stworzenia sieci przyjaznych, samoobsługowych sklepów z artykułami drogeryjnymi był Dirk Rossmann. W 1972 r. otworzył pod marką Rossmann pierwszą samoobsługową drogerię w Niemczech (Hanower).

Początkowo firma działała wyłącznie w Niemieckiej Republice Federalnej, jednak po przełomie w 1989 r. rozszerzyła swoją działalność na dawną NRD oraz kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Dzisiaj sklepy z szyldem Rossmanna można znaleźć w: Niemczech, Polsce, Czechach, na Węgrzech, w Turcji, a nawet w Albanii.

Rossmann otwiera pierwszą drogerię w Polsce (Łódź) - o wyborze Łodzi jako siedziby firmy zdecydowało jej centralne położenie na mapie Polski oraz korzystne warunki do inwestowania. To tutaj, znajduje się centrala firmy oraz magazyn główny.

10-lecie firmy, Rossmann ma 100 sklepów

15-lecie firmy, 300. drogerii

500. drogeria w Polsce

Uruchomienie Centrum Logistycznego w Grudziądzu, oddanie do użytku nowej centrali w Łodzi

20-lecie obecności w Polsce, otwarcie 850. drogerii (Sopot), po raz pierwszy Rossmann otworzył 150 sklepów w ciągu roku

Oddanie nowego Centrum Logistycznego w Pyskowicach

Otwarcie 1000. drogerii Rossmann w Polsce, uruchomienie sklepu internetowego

O firmie

PDF Pełna wersja
Raportu– pobierz

Marki własne

Rossmann jest właścicielem 35 marek własnych. Więcej informacji o naszych markach własnych można znaleźć na stronie: rossmann.pl

To marka ciesząca się największą popularnością wśród naszych klientów — znajdziemy tu m.in. płyny do kąpieli i żele pod prysznic, kremy i balsamy do ciała, szampony, odżywki, maseczki do włosów oraz produkty do stylizacji włosów.

Wegańska linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy, ciała i włosów. Ich odpowiedni dla wegan skład został potwierdzony certyfikatem Vegan i BDIH (niemiecki certyfikat dla kosmetyków naturalnych). Kosmetyki Alterra bazują na surowcach roślinnych pochodzących z upraw ekologicznych, dzikich zbiorów, wolnych od GMO.

Znana i lubiana marka produktów dla ceniących ład i porządek - w jej gamie znajdziemy proszki do prania, płyny do płukania, odświeżacze powietrza, a także środki czyszczące, ściereczki gąbki.

Pod tą marką kryją się kosmetyki i akcesoria do pielęgnacji maluchów: pieluszki, kaszki i słoiczki, zabawki, pierwsze szczoteczki do zębów, a także produkty niezbędne w pielęgnacji zmieniającego się ciała przyszłych mam.

Przyjemne, często wzbogacone o naturalne ekstrakty roślinne produkty - papier toaletowy, ręczniki kuchenne, chusteczki higieniczne oraz serwetki dostępne są w wielu kolorach i rozmiarach.

Linia dla miłośników kąpieli słonecznych. Wyróżnią ją szeroka gama produktów do opalania i pielęgnacji ciała po opalaniu – mleczka, kremy, spraye ochronne do włosów, żele pod prysznic i balsamy.

O firmie

PDF Pełna wersja
Raportu– pobierz

Klient w centrum uwagi

Dokładamy wszelkich starań, by odpowiadać na potrzeby i pragnienia naszych klientów. To ogromna odpowiedzialność, zarówno w kwestii dostarczania jak najlepszych produktów, jak również w kształtowaniu postaw konsumenckich Polaków. W naszych drogeriach klienci mogą się zaopatrzyć w produkty: kosmetyczne, chemii domowej, papiery i chusteczki czy karmę dla zwierząt. W sklepach o większej powierzchni handlowej dostępne są również artykuły spożywcze oraz wina.

Badanie dotyczące siły
i znajomości marki Rossmann

W 2013 r. firma A.C. Nielsen przeprowadziła badanie dotyczące siły i znajomości marki Rossmann wśród konsumentów. Cieszymy się, że znajomość całkowita naszej marki w 2013 r. wyniosła 100% (w tym znajomość top of mind- 84%, oznacza to, iż w 2013 r. dla 84% klientów „Rossmann” był synonimem sklepu drogeryjnego, kosmetycznego i perfumeryjnego).

Anna Chmielewska

Anna Chmielewska

Kierownik Sekcji
Obsługi Klienta

Skojarzenia związane z naszą firmą są również bardzo pozytywne:

96%

badanych klientów uważa, że w Rossmannie jest niezwykle szeroki wybór produktów

91%

chwali nas za dużą ilość nowości kosmetycznych

87%

jest przekonanych, że w naszych drogeriach znaleźć można bogatą ofertę produktów uznawanych za ekskluzywne

94%

badanych uważa, że kosmetyki naszych marek własnych są bardzo dobrej jakości i dlatego chętnie ich używa

81%

ankietowanych sądzi, że produkty znajdujące się na naszych półkach są dobrej jakości i w dobrej cenie

Prawie 5 000 zgłoszeń – tyle miesięcznie trafia spraw do Sekcji Obsługi Klienta. W tak dużej firmie jak nasza, musieliśmy przyjąć pewne procedury związane z ich rozpatrywaniem. Dzięki temu specjaliści zatrudnieni w SOK wiedzą, w jaki sposób rozmawiać z naszymi klientami oraz w jaki sposób rozwiązywać problemy, z którymi do nas trafiają. Za każdym razem staramy się traktować naszych klientów indywidualnie.

Klienci pytają nas o bardzo różne sprawy, począwszy od tych dotyczących oferty produktowej w naszych sklepach lub obowiązujących promocji, konkursów, skończywszy na sugestiach i uwagach na temat otwierania drogerii w nowych lokalizacjach. Choć mnie najbardziej w pamięci utkwiły historie związane z dziećmi – kiedy okazuje się, że w trakcie zakupów w naszym sklepie ginie ukochany miś lub lalka malucha, zawsze staramy się pomóc ją odszukać. W końcu to najlepszy przyjaciel dziecka.

Anna Chmielewska

Kierownik Sekcji Obsługi
Klienta

O firmie

PDF Pełna wersja
Raportu– pobierz

 

Nasza współpraca z dostawcami opiera się na budowanym latami wzajemnym szacunku i zaufaniu.

Nasi dostawcy to nasi partnerzy

  • Jesteśmy partnerami — wspólnie staramy się, by nasza oferta była zróżnicowana, jak najbardziej odpowiadała oczekiwaniom i potrzebom klienta.
  • Stawiamy na różnorodność — na półkach w Rossmannie znaleźć można produkty znanych, światowych firm, ale także rodzimych producentów, którzy swoją pozycję na rynku utrzymują od lat.
  • Jesteśmy otwarci na nowości kosmetyczne nie zapominając o wysokiej jakości i bezpieczeństwie produktów — przed firmami, które chcą nawiązać z nami współpracę stawiamy wysokie wymagania.
  • Wszystkich traktujemy równo — niezależnie od tego czy jest to międzynarodowy koncern kosmetyczny czy polska firma, potentat w branży czy firma oferująca produkty dla wąskiego grona odbiorców.
  • Robimy wszystko, by produkty z naszego podstawowego asortymentu były dostępne we wszystkich naszych drogeriach.

O firmie

PDF Pełna wersja
Raportu– pobierz

Mirror Report(badania Advantage)

W badaniach satysfakcji w obszarze relacji biznesowych oraz oceny wyników firmy w porównaniu do konkurencji, Rossmann od kilku lat zajmuje I miejsce w kategorii Detaliści (spośród 63 firm). Jest to dla nas tym cenniejsze wyróżnienie, że to nasi kontrahenci, z którymi pracujemy na co dzień, dokonują oceny współpracy opierając się na kilku kryteriach m.in.: realizacji sprzedaży, łańcucha dostaw czy relacji biznesowych. Analizując poszczególne oceny staramy się ulepszać to, co zdaniem naszych partnerów wymaga poprawy, a jednocześnie nie obniżyć efektywności w obszarach, w których jesteśmy doceniani.

 

Nasi Dostawcy cenią nas za: terminowe realizowanie planogramów, nowoczesny proces zarządzania łańcuchem dostaw, wysoki standard ekspozycji, decyzyjność kupców, otwartość na nowe pomysły, jasne zasady wprowadzania nowych produktów.

Trzy czwarte naszych dostawców (71%) pozytywnie oceniło w 2014 r. poziom relacji biznesowych między nami.

86% docenia nasz wkład w nowoczesny proces zarządzania łańcuchem dostaw.

84% uważa, że uzgodnione planogramy i programy są wprowadzane terminowo i jednocześnie we wszystkich naszych sklepach.

Pracuję w Rossmannie

PDF Pełna wersja
Raportu– pobierz

Pod koniec 2014 r. zatrudnialiśmy

14 010 pracowników

Pracuję w Rossmannie

  • 85% naszych pracowników to kobiety
  • W ciągu dwóch lat stworzyliśmy ponad 7 000 nowych miejsc pracy
  • W sumie w 2013 i 2014 r. przeprowadziliśmy ponad 30 000 rozmów rekrutacyjnych
  • Łącznie w 2013 i 2014 r. szkoliliśmy naszych pracowników przez 807 dni
  • W 2014 r. w podróż po Polsce ruszyło z nami 257 osób w ramach programu „Poznaj swój kraj”
  • Dbamy o rodziny naszych pracowników: przekazaliśmy 1 613 wyprawek dla noworodków, wyposażyliśmy w przybory szkolne 980 dzieciaków, a aż 712 pojechało z Rossmannem na kolonie

Pracuję w Rossmannie

PDF Pełna wersja
Raportu– pobierz

Nasi pracownicy to nasz kapitał

Nasi pracownicy to nasz kapitał. Ich wiedza, doświadczenie i energia budują przyszłość firmy. Dzięki nim jesteśmy w stanie zmieniać się dla naszych klientów i partnerów biznesowych. Naszym celem jest budowanie w firmie kultury organizacyjnej opartej na szacunku i zrozumieniu. Kultury bezpieczeństwa, w której zdrowie i życie naszych pracowników jest niezwykle istotne. Zależy nam, by nasi pracownicy czuli, że są dla nas ważni.

W relacjach pracownik-pracodawca zawsze przestrzegamy Kodeksu Pracy i zachowujemy transparentność relacji. Od początku działalności firmy w Polsce sprzeciwiamy się praktyce mobbingu w pracy. W 2012 r. wprowadziliśmy wewnętrzną Politykę Antymobbingową zawierającą szczegółowy regulamin postępowania w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości

Rossmann to miejsce pracy, w którym pracownicy:

  • są traktowani równo – niezależnie od płci, wyznania, poglądów
  • mają zapewnione bezpieczne warunki pracy
  • mają określone kryteria awansu zawodowego
  • mają możliwość doskonalenia swoich umiejętności
  • mają możliwość korzystania z pakietu opieki medycznej
  • mają zagwarantowany pakiet socjalny
Ilona Perużyńska-Zych

Ilona Perużyńska-Zych

Kierownik Działu Kadr i Płac

„Po pierwsze ludzie” to motto, którym kierujemy się od lat. Cały czas stawiamy sobie za cel dialog z pracownikami w każdym aspekcie ich życia zawodowego. Jako lider rynku drogeryjnego w Polsce mamy świadomość bycia częścią elitarnego grona firm, które pod względem odpowiedzialności korporacyjnej i przestrzegania praw pracowniczych wyznaczają wysokie standardy w tym zakresie. Polityka personalna, wszystkie działania oraz podejmowane decyzje w zakresie zarządzania zatrudnieniem są zgodne z obowiązującym w Polsce prawodawstwem z zakresu prawa pracy i w większości przypadków, na płaszczyźnie obowiązków pracodawcy, wykraczają poza to ustawodawstwo, na korzyść pracownika. Zapewniając poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji naszym pracownikom, wspieramy jednocześnie tych, którzy znajdując się w trudnych, kryzysowych sytuacjach życiowych potrzebują pomocy materialnej, medycznej lub prawnej”.

Ilona Perużyńska-Zych

Kierownik Działu Kadr i Płac

Pracuję w Rossmannie

PDF Pełna wersja
Raportu– pobierz

Myślimy o rozwoju pracowników

Rossmann nieustannie inwestuje w rozwój pracowników. W latach 2013-2014 szkoliliśmy naszych pracowników w sumie przez 807 dni. Naszym celem jest poszerzanie kompetencji personelu i odpowiednie przygotowanie do strategicznych działań firmy. Co roku organizujemy szereg szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych. Największą grupę szkoleniową stanowią pracownicy sklepów. W 2013 r. zakończyliśmy program szkoleniowy „Rossmann — droga do sukcesu" dofinansowywany ze środków Unii Europejskiej, realizowany dla Działu Logistyki.

W 2014 r. rozszerzyliśmy ofertę szkoleń e-learningowych z tematów produktowych oraz dla asystentów kierowników sklepów.

Dzięki platformie udało się nam przeszkolić:
- 4 800 pracowników w ramach szkoleń produktowych
- 3 300 osób z tzw. kompetencji miękkich
- 700 pracowników z procedur obowiązujących w firmie.

Pozytywnie Zakręceni

Dbamy o równowagę między życiem prywatnym a zawodowym oferując pakiety zdrowotne oraz organizując szereg aktywności. Kilka lat temu firma zdecydowała się na stworzenie specjalnej sekcji tzw. Pozytywnie Zakręconych. Animatorzy Czasu Wolnego dbają o jak najlepsze wykorzystanie czasu wolnego przez naszych pracowników i wspierają ich inicjatywy.

Pozytywnie Zakręceni to: 47 wydarzeń rocznie – prawie 1 200 uczestników plus turniej kręgli, w którym udział wzięło ponad 800 osób. 1 948 zarejestrowanych użytkowników na fb, prawie 9 000 zarejestrowanych na portalu zakręceni.rossnet.pl
* (dane z 2014 r.).

Jacek Słoński

Jacek Słoński

Kierownik Działu
Rekrutacji i Szkoleń

„Jednym z największych wyzwań, które stoi przed Działem HR w firmie tak dużej jak Rossmann, jest wdrożenie a następnie zarządzanie narzędziami umożliwiającymi dotarcie do każdego pracownika z jednolitym i spójnym przekazem myśli, idei oraz treści szkoleniowych. Na bazie wcześniejszych doświadczeń w zakresie e-learningu, w 2013 r. podjęliśmy decyzję o zakupie i wdrożeniu nowej platformy, której funkcjonalność zapewniałaby udostępnianie szkoleń kilku tysiącom użytkowników równocześnie. Równocześnie rozpoczęliśmy prace nad przygotowaniem wszechstronnej oferty szkoleniowej. W 2014r. wdrożyliśmy szkolenia wewnętrzne dla kadry kierowniczej i pracowników centrali z zakresu bezpieczeństwa pracy czy przeciwdziałania mobbingowi. Dużym sukcesem okazał się projekt dedykowany grupie ponad 2 000 Asystentów Kierowników Sklepów - „ASY Sprzedaży”.

Jacek Słoński

Kierownik Działu
Rekrutacji i Szkoleń

Pracuję w Rossmannie

PDF Pełna wersja
Raportu– pobierz

Myślimy o ich bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo pracy naszych pracowników, jasne i zrozumiałe standardy oraz pocedury pracy, przestrzeganie przepisów i praw człowieka to dla nas priorytety. W gestii Działu BHP w naszej firmie leży przede wszystkim doradztwo i kontrola działań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ale również edukacja pracowników w tej materii.

Dla zwiększenia bezpieczeństwa pracy Dział BHP organizuje szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy, bierze udział w konkursach organizowanych przez Państwową Inspekcję Pracy, organizuje „Tydzień Bezpieczeństwa”, konkursy dla dzieci, posiada certyfikat OHSAS 18001 z zakresu zarządzania systemami bezpieczeństwa. W siedzibie firmy w Łodzi dostępne są dwa systemy AED. W 2014 r. rozpoczęła się procedura wdrażania systemu w naszych dwóch pozostałych magazynach: w Grudziądzu i Pyskowicach.

Docenieni

Nasze działania na rzecz edukacji pracowników i poprawy bezpieczeństwa miejsca pracy zostały docenione przez Okręgowy Inspektorat Pracy w Łodzi.

W 2013 r. Rossmann zajął III miejsce w konkursie organizowanym przez OIP „Pracodawca – organizator pracy bezpiecznej”
(kat. zakład pracy powyżej 250 osób).

Izabela Laskowska

Izabela Laskowska

Kierownik Działu BHP

„W Rossmannie za cel stawiamy sobie stałe dążenie do poprawy komfortu pracy naszych pracowników, a co za tym idzie poprawy bezpieczeństwa. Jest to możliwe m.in. dzięki wprowadzonemu Systemowi Zarządzania Bezpieczeństwem Pracy wg normy OHSAS 18001. System pozwala nam porządkować i kontrolować działania, które zapobiegają zagrożeniom. Dla propagowania idei bezpieczeństwa wśród wszystkich pracowników poza obowiązkowymi działaniami, cyklicznie od sześciu lat organizujemy „Tydzień BHP”. Przy okazji tej imprezy pracownicy mają okazję sprawdzić swoją wiedzę z zakresu BHP, wziąć udział w krótkich warsztatach i szkoleniach oraz pogłębić wiedzę z pierwszej pomocy przedmedycznej”.

Izabela Laskowska

Kierownik Działu BHP

Nasze otoczenie

PDF Pełna wersja
Raportu– pobierz

Nasze otoczenie

Bycie odpowiedzialnym w biznesie, to nie tylko dbałość o klientów, pracowników czy kontrahentów. To świadomość odpowiedzialności za to jak nasze decyzje podejmowane „dzisiaj” przekładają się na nasze otoczenie w przyszłości. Coraz baczniejszą uwagę przywiązujemy do tego, co jemy, w co się ubieramy oraz jakich produktów używamy. Stajemy się społeczeństwem nowoczesnym i coraz bardziej świadomym. Rossmann będąc liderem rynku drogeryjnego w Polsce, dostrzega swoją rolę w tej materii. Robimy wszystko, by nasze sklepy były przyjazne nie tylko dla klientów, ale również dla pracowników i środowiska. Dbamy, by w naszych placówkach oszczędzano energię elektryczną i odpowiednio segregowano odpady. Staramy się też zmniejszać emisję CO2 do atmosfery oraz budować i podtrzymywać jak najlepsze relacje z naszymi sąsiadami.

Jesteśmy zaangażowani – dbamy o lokalną więź

Od lat staramy się budować wizerunek firmy, która dzieli się swoją wiedzą, doświadczeniem i zyskiem. Dokładamy wszelkich starań, aby pomagać różnym instytucjom, np. poprzez przekazanie darowizny rzeczowej lub finansowej, udostępniając produkty, które zostaną przeznaczone na konkretny cel.

W samym 2013 r. przekazaliśmy darowizny o wartości 1 814 083 zł. W 2014 r. kwota ta wzrosła do 2 001 158 zł. Dodatkowo kilkaset tysięcy rocznie przeznaczamy na wspieranie i sponsoring inicjatyw lokalnych, np. kulturalnych lub oświatowych.

Nasze otoczenie

PDF Pełna wersja
Raportu– pobierz

Akcje lokalne i ogólnopolskie

Prócz przekazywania darowizn, organizujemy i włączamy się w liczne akcje lokalne i ogólnopolskie:

Kup Misia komuś kogo kochasz

Jedna z najbardziej znanych i lubianych przez Polaków (szczególnie tych najmłodszych) akcja charytatywna Fundacji TVN „Nie jesteś sam”, z którą firma Rossmann współpracuje od lat. Przed świętami Bożego Narodzenia klienci drogerii mogą kupić komuś bliskiemu misia, który został specjalnie stworzony na tę okazję przez znanych projektantów i gwiazdy. W sumie w latach 2013—2014 sprzedaliśmy w naszych sklepach ponad 167 000 maskotek.
Całkowity dochód ze sprzedaży przekazywany jest do Fundacji TVN „Nie jesteś sam”.

Rossmann Dzieciom

To piknik rodzinny organizowany od lat w łódzkim Ogrodzie Zoologicznym z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka. Najmłodsi mogą spotkać swoje ulubione postaci z bajek, wziąć udział w konkursach i quizach z atrakcyjnymi nagrodami, obejrzeć występy artystyczne, sprawdzić się jako aktorzy i piosenkarze na scenie. Każdego roku specjalne zaproszenie kierujemy do wychowanków domów dziecka, którzy prócz niezapomnianych wrażeń otrzymują od nas paczki z upominkami. Wejście w tym dniu do ZOO dla dzieci jest bezpłatne.

Rossmann Run

W 2013 r. Rossmann został sponsorem tytularnym znanej imprezy sportowej – Biegu Ulicą Piotrkowską Rossmann Run. Do udziału w biegu mogą zapisać się wszyscy – niezależnie od wieku czy płci. To, co łączy wszystkich biegaczy, którzy stają na linii startowej to przekonanie, że bieganie to doskonała forma zabawy, a także niekonwencjonalny sposób na zwiedzanie miast. W 2013 r. w Rossmann Run wzięło udział 2 000 zawodników. W 2014 r. liczba ta wzrosła do ponad 5 000.

Twój Niezbędnik Higieniczny

W 2013 r. na nasze zlecenie firma MillwardBrown przeprowadziła badania dotyczące zachowywania higieny wśród Polaków. Wyniki badań pokazały, że co najmniej 92% badanych styka się z innymi osobami, które nie zachowują higieny osobistej, prawie 66% uważa, że problemy z higieną mogą być barierą w relacjach międzypokoleniowych, np. z dziadkami. Kierując się zasadą „czym skorupka za młodu nasiąknie…” postanowiliśmy zorganizować dla najmłodszych akcję z zakresu propagowania zasad higieny. Przygotowaliśmy 100 000 niezbędników higienicznych złożonych z: szamponu, mydła, pasty i szczoteczki do zębów, chusteczek higienicznych, planu lekcji i spisanych zasad dbania o higienę. Ambasadorami kampanii zostali nasi pracownicy. Nauczyciele natomiast mieli za zadanie przeprowadzić z dziećmi lekcję na temat konieczności dbania o higienę i zasad jak najłatwiej to zrobić. Podsumowaniem akcji miały być prace wykonane przez dzieci pod hasłem „Czysty, wesoły chodzę do szkoły”. W sumie w akcji Twój Niezbędnik Higieniczny wzięło udział ponad 600 szkół z całej Polski. Kontynuacją projektu było przygotowanie we wrześniu 2014 r. 30 000 tornistrów wyposażonych w wyprawkę szkolną oraz niezbędnik higieniczny. Druga edycja „Twojego Niezbędnika…” została skierowana do rodziców.

Wolontariat

Najnowszym projektem realizowanym w firmie, skierowanym do pracowników, a mającym wpłynąć zarówno na integrację zespołów wokół charytatywnych i prospołecznych idei, jak i budowę poczucia wspólnych celów i konieczności współdziałania przy ich realizacji, jest projekt oparty o ideę wolontariatu pracowniczego. Każdy pracownik firmy może zaproponować realizację akcji prospołecznej lub charytatywnej w swoim miejscu zamieszkania i pozyskać do pomocy współpracowników. Firma oferuje wsparcie merytoryczne, organizacyjne i finansowe takiego działania. Pierwsze projekty w ramach wolontariatu zaczęliśmy oficjalnie realizować w 2014 r. Udało nam się m.in. przygotować paczki z prezentami świątecznymi w ramach Szlachetnej Paczki, wyremontować świetlicę dla dzieci z autyzmem w Łodzi oraz odnowić piętro Hospicjum dla Dzieci prowadzonego przez Fundację Gajusz. Do tej pory we wszystkich projektach z zakresu wolontariatu uczestniczyło ponad 150 osób.

Środowisko

PDF Pełna wersja
Raportu– pobierz

Środowisko

W podejmowanych przez nas działaniach biznesowych przywiązujemy dużą wagę do troski o środowisko naturalne. Otwierając nowe sklepy lub budując nowe centra logistyczne w Polsce, staramy się stosować nowoczesne i ekologiczne rozwiązania.

W 2012 r. w Łodzi otworzyliśmy nową siedzibę naszej firmy. Biurowiec miał być nie tylko ekonomiczny w utrzymaniu, ale również jak najbardziej przyjazny środowisku. Jego konstrukcja wykonana jest w 100% z żelbetu, który podlega recyklingowi.

Od początku istnienia naszej firmy w Polsce wydaliśmy na inwestycje ponad 1 mld zł. Tylko w raportowanym okresie przeprowadziliśmy inwestycje komercyjne o wartości 150 mln zł.

Marcin Faustman

Marcin Faustman

Kierownik Działu
Technicznego — centrala

Logistyka

W 2013 r. zrealizowaliśmy prawie 85 000 dostaw do sklepów. Rok później, gdy mieliśmy już prawie 1 000 drogerii, ciężarówki wyjeżdżały z naszych magazynów ponad 100 000 razy. Oznacza to, że dziennie realizujemy od 300 do 400 dostaw. A rocznie przejeżdżamy kilkanaście milionów kilometrów. Rozpoczęliśmy stosowanie naczep o pojemności 50 palet, które zapewniają większą wydajność przewozu, a tym samym zmniejszają zużycie paliwa w przeliczeniu na jednostkę towaru. Obecnie ciężarowe samochody, które posiadamy spalają około 31 – 32 litry na 100 km, tymczasem nowe samochody, które użytkujemy spalają ok. 4 litrów na 100 km mniej. Na podstawie tych danych, prognozujemy, że w 2015 r. nasze ciężarówki zużyją prawie tyle samo paliwa co w 2013 r.

Baterie

We wszystkich naszych sklepach w Polsce klienci mają możliwość zostawienia w specjalnie wyznaczonym miejscu zużytych baterii, które następnie przekazujemy do recyklingu. W 2013 r. przekazaliśmy 10 167 kg, a rok później 11 584 kg.

Recykling

Wszystkie odpady wytwarzane przez nas są regularnie odbierane przez wyspecjalizowaną firmę transportującą odpady do miejsca ich przetworzenia. W zależności od rodzaju odpadów, trafiają one odpowiednio do utylizacji lub recyklingu, a następnie wykorzystywane są np. do produkcji paliwa alternatywnego.

Ustawowe obowiązki odzysku i recyklingu nałożone na nas przez przepisy dotyczące ochrony środowiska, dotyczące opakowań (np. papierowych, tekturowych, szklanych, z tworzyw sztucznych, ze stali, z aluminium, opakowań naturalnych i palet drewnianych) – realizuje dla nas firma zewnętrzna. We własnym zakresie (w sklepach i magazynach) odzyskujemy makulaturę i folię, które odsprzedajemy i za które otrzymujemy dokumenty potwierdzające odzysk i recykling.

W 2013 i 2014 r. odzyskaliśmy 13 366 ton makulatury i 886 ton tworzyw sztucznych.

Każdy z naszych magazynów wyposażony jest w belownicę do makulatury, która jest głównym elementem procesu odzyskiwania surowców wtórnych z opakowań tekturowych i z tworzyw sztucznych.

Kiedy podejmowaliśmy decyzję o budowie nowego biurowca naszej firmy, jednym z celów które sobie stawialiśmy było to, by był on nie tylko estetyczny i funkcjonalny, ale przede wszystkim ekonomiczny i ekologiczny. W Rossmannie mamy świadomość tego, jak nasze codziennie działania i podejmowane decyzje przekładają się na wygląd naszego otoczenia w przyszłości. Decydując się na budowę jak najbardziej „ekologicznego” biurowca myśleliśmy przede wszystkim o możliwościach obniżenia zapotrzebowania na energię, a tym samym zmniejszenie emisji CO2 i ograniczenie współczynnika TEWI.

Poza budynkiem biurowym firma jest właścicielem dużych obiektów magazynowych. Przy ich budowie również zwracaliśmy uwagę na kwestie ekologiczne. Śledziliśmy bacznie nowoczesne trendy technologiczne dążące do ograniczenia zużycia energii na potrzeby funkcjonowania obiektów. Dotyczy to w szczególności izolacji termicznej obiektów, kurtyn powietrznych instalowanych we wszystkich dokach załadunkowych oraz zautomatyzowanych układach grzewczych i wentylacyjnych, które dostosowują parametry pracy w funkcji temperatur w pomieszczeniach i warunków zewnętrznych.

Marcin Faustman

Kierownik Działu
Technicznego - centrala

Plany

PDF Pełna wersja
Raportu– pobierz

Plany

Wybitny ekonomista Edmund S. Phelps powiedział:

„Ekonomia nie jest nauką o zarabianiu pieniędzy. To nauka o relacjach między gospodarką a życiem społecznym”.

 

W podobny sposób rozumiemy nasze działania i inicjatywy – one pomagają nam w budowaniu przyjaznego i dobrego wizerunku naszej firmy, a z drugiej strony pozwalają na wprowadzanie trwałych i pozytywnych zmian w naszym otoczeniu. Chcielibyśmy, by zrównoważony rozwój stał się własnością nas wszystkich – byśmy wszyscy mieli wpływ na to co, jak i gdzie robimy. I to jest nasz cel na najbliższe miesiące i lata – powiedział Marek Maruszak, Prezes Zarządu Rossmann SDP sp. z o.o.

Równolegle z wydaniem tego Raportu rozpoczęliśmy prace nad Strategią Zrównoważonego Rozwoju. Oprócz podejścia typowo zarządczego, chcemy opracować strategiczny plan działań CSR, który będzie bliski wszystkim pracownikom naszej firmy i będzie naszą wspólną własnością i wspólnym celem.